Vítejte v průvodci Evidenčním systémem Tiskařského centra - ESTC
Nápověda je strukturována jako příručka vysvětlující jednotlivé postupy a pojmy.
Kliknutím na ikonu [+] rozbalíte příslušnou sekci, opětovným kliknutím na ikonu [-] jí opět v případě potřeby sbalíte.
Kliknutím na ikonu [^] se vrátíe zpět na začátek nápovědy.
Úvod, první kroky, přihlášení do systému
[-]
[^]
Vážení klienti a klientky,
děkujeme, že jste se rozhodli využít služeb Tiskařského centra Právnické fakulty Univerzity Karlovy v Praze.
Věříme, že budete s našimi službami spokojeni a poctíte nás vaším zájmem i v budoucnu.
V následujících odstavcích se pokusíme vysvětlit užívání Evidenčního systému tiskařského centra (dále jen ESTC)
včetně pojmosloví a procesů při zpracování vašich zakázek.
Systém pracuje v zásadě ve dvou režimech viditelných pro veřejnost - v anonymním režimu a v režimu přihlásení.
V anonymním režimu - přístupném komukoliv, kdo zadá adresu této webové stránky do svého internetového prohlížeče - je k dispozici
přehled aktuálně realizovaných zakázek a jejich stav (jeden ze tří stavů - "Zařazeno do fronty", "Zpracováváno", "Připraveno k převzetí", které
odpovídají postupným krokům při zpracování jednotlivých zakázek.
Další veřejně přístupnou funkcí je náhled ceníku Tiskařského centra, kde jsou popsány ceny za jednotlivé typy materiálu, formátů papíru, dokončovacích prací apod.
Další je tato nápověda, kterou právě čtete, a poslední položkou v menu a tudíž i funkcí v anonymním režimu je přihlášení do systému, kudy se dostáváme k samotnému jádru věci.
Do systému se lze přihlásit uživatelským číslem, tzv. UKČO - UK číslo osoby - které je uvedeno pod fotkou na průkazce studenta nebo zaměstnance. Tato průkazka by měla být k dispozici
jakémukoliv pracovníku či studentu pracujícím či studujícím na Univerzitě Karlově v Praze. Heslo pro přihlášení je totožné s heslem do Studijního informačního systému nebo jakékoliv jiné aplikace
podporující tzv. CAS (centrální autentizační služba UK) hesla.
Pozn. systém ESTC a služby tiskařského centra jsou sice primárně určeny zaměstnancům a studentům Právnické fakulty UK, ale realizaci zakázek provádíme i pro ostatní zaměstnance a studenty Univerzity karlovy jako takové.
S tím souvisí i to, že ESTC se lze přihlásit pouze s UKČO - není k dispozici registrace nového uživatele, záznamy se vytváří automaticky při prvním platném přihlášení s údaji pro CAS.
Popis rozhraní - menu a užívaných pojmů
[+]
[^]
Jak jste si již jistě všimli, v horní části stránky se pod hlavičkou (kde je uvedeno vaše jméno a uživatelelské číslo v ESTC (v drtivé většině případů shodné s vaším UKČO))
nachází hlavní horizontální menu. Z tohoto menu jsou přístupné všechny relevantní funkce potřebné pro zadávání, sledování a platbu vašich zakázek v TC.
Kromě v úvodu popsaných funkcí přístupných v anonymním režimu přibyly navíc tři položky -
"Moje zakázky",
"Uživatelský účet" a
"Předlohy k tisku".
V první z nich -
"Moje zakázky" - můžete nezávazně vytvářet nové zakázky - pracovat s jejich parametry a nahlížet výslednou cenu takovéto zakázky, včetně stavu vašeho účtu Tiskových jednotek (prozatím pro studenty PFUK).
Poté co budete s podobou takovéto zakázky spokojeni (v případě tiskových úloh z elektronických PDF předloh je potřeba je nejprve nahrát, podrobněji viz.
struktura zakázky).
Platba zakázky probíhá přes tiskové jednotky (TJ) online. Takto zaplacená zakázka je rovnou přidána do fronty na zpracování a následně zpracována. Dále k procesu zpracování zakázek viz.
proces zpracování.
Další z těchto položek -
"Předlohy k tisku" - vám umožňuje do systému nahrávat předlohy k tisku (aktuálně s omezením 8 MBi na předlohu) ve formátu PDF (a to pouze ve formátu PDF - přelohy ve formátech DOC, DOCX, PPT, XLS, XLSX, JPG, PNG, TIFF apod. je potřeba nejprve převést do formátu PDF. K tomuto převodu slouží některý z mnoha volně dostupných softwarů simulujících funkci PDF tiskárny nebo to umožňují samotné programy produkující tyto zmiňované formáty. Jejich popis je však nad rámec této nápovědy). Tyto předlohy jsou pak navázány na jednotlivé zakázky, více viz.
struktura zakázky.
pozn. Předlohy lze nahrávat, připojovat k nim komentáře pro vaše potřeby. Smazat tyto přelohy lze však pouze do doby, než jsou navázány na některou ze zakázek.
Poslední z těchto položek je uživatelský účet, kde se můžete podívat na údaje, které systém při vašem přihlášení automaticky detekoval z databáze, a kde můžete případně změnit svůj kontaktní e-mail, kde jste k zastižení v případě potřeby přímé komunikace s naším centrem. Dále zde můžete přidat jakoukoliv poznámku ke své osobě (další kontaktní info apod.)
Proces zpracování zakázky od založení po převzetí
[+]
[^]
Proces založení a zpracování do zakázky probíhá jednou z několika cest. O kterou z těchto cest se jedná záleží především na typu zakázky (kopírování či tisk z elektronické přelohy)
- Kopírování z volných listů, kopírování z vázaných předloh
- Tisk z elektronických předloh
- Zakázky typu diplomová práce či samotné vazby (bez tisku)
Kopírování z volných listů, kopírování z vázaných předloh
Jedná se nejčastěji o typické zakázky řešené pro potřeby výuky - pro usnadnění jejich podávání a ušetření klientského času jsou zdarma k dispozici formulářové průvodky ve formátu A6 ve foyer TC, stejně jako před jeho dveřmi mimo pracovní dobu na skříňce vedle vchodu. Toto platí typicky pro úlohy často řešené pro potřeby jednotlivých pracovišť. Pokud jste však studentem či externím uživatelem služeb TC, objednávka takovéto reprografické činnosti zpravidla probíhá individuálně přímým zadáním do evidenčního systému v TC, které je následováno vytištěním A4 průvodky. Při platbě z vašich tiskových jednotek, stačí nahlásit svoje UKČO (číslo pod fotkou na ISIC průkazce studenta), a pracovník TC může, po ověření dostatečnosti zůstatku TJ na účtě, provést platbu tímto způsobem.
pozn. vícepráce typu kopírování z předloh s vazbou (a její případné rozvazování a opětovné vázání) nebo skládání velkoformátových předloh ze skeneru a další předtiskové přípravy jsou zpoplatňovány dle ceníku víceprací TC (poslední tabulka v ceníku)
Tisk z elektronických předloh
Tisk z elektronických předloh je prováděn výhradně skrze Evidenční systém TC - nahrání předloh ve formátu PDF (max. 8 MBi každá) a nadefinování předloh zakázky je možné provést po internetu. Při podávání zakázky přímo v TC - pracovník nebo pracovnice TC podle vašich požadavků zakázku zadá a přiřadí jí předlohy.
Zakázky typu diplomová práce či samotné vazby (bez tisku)
Postup zadání zakázky je shodný s předešlými v prakticky všech bodech s několika málo drobnými vyjímkami. Co se týče zakázek samotné vazby, je nutno obsluze sdělit, že chcete samotnou vazbu, ať nedojde ke komunikační mýlce. V případě, že se jedná o diplomovou (či jinou závěrečnou práci), je potřeba počítat několik omezeními. Jednak s minimální půlhodinovou prodlevou před realizací zakázky (zahřívání stroje pro zlacení písma, skládání ražební matrice), za druhé s maximální tloušťkou takovéto vazby na cca 280 listů (na vícestránkové závěrečné práce se lze domluvit na provedení oboustranného tisku, avšak při nemožnosti takovéhoto řešení se bohužel budete muset obrátit na jiné reprografické centrum). Podobné tloušťkové omezení, jako na pevnou vazbu se týká i kroužkové vazby, kde je maximální tloušťka cca 250 listů. Lepená vazba typu fastbind je teoreticky možná do tloušťky 500 listů, avšak praktická trvanlivost takovéto vazby ji předurčuje především ke skladování a vystavování než ke každodennímu užívání.
Stavy zakázky
Jak jste si jistě všimli již ve frontě zakázek, každá zakázka se během procesu zpracování nachází v několika stavech (barevně zvýrazněných).
Zakázky zadávané klienty po internetu jsou nejprve volně k editaci ve stavu nezávazné - nezaplacené (hráškově bilozelená). Takovou zakázku můžete libovolně měnit a upravovat. Poté, co se rozhodnete, že už jsou všechny údaje v pořádku, je možno takovu zakázku potvrdit a převést ke zpracování jejím zaplacením skrze TJ - tiskové jednotky (jejichž stav vidíte v jedné z tabulek na téže obrazovce "moje zakázky"), nebo zakázku rovnou poslat ke zpracování, pokud máte možnost tisku "pro účely nadřízené jednotky".
pozn. platba z tiskových jednotek není umožněna, dokud nemáte na účtě dostatečné množství TJ pro její zaplacení. Pokud nemáte dostatek, ve sloupci k zaplacení je pouze cena zakázky v TJ. Pokud máte dostatek, zobrazí se tlačítko k zaplacení, kterým zakázku zaplatíte z TJ. Zadávání nové zakázky přímo v centru TC takovou zakázku rovnou zařazuje (po zaplacení) do fronty ke zpracování a umožňuje.
V tento moment se zakázka nachází ve stavu "zařazeno do fronty" (azurově modrá). Tam zakázka čeká na zpracování pracovníky TC. Když jí začnou zpracovávat (a zpracovatel si ji tak tzv. "osvojí", přechází do stavu "zpracováváno" (zvýrazněno tmavě modře).
V momentě, kdy je zakázka připravena k vyzvednutí, přechází do stavu "připraveno k vyzvednutí" zvýrazněného zelenou barvou. Po vyzvednutí se zakázka uzavírá do stavu "uzavřeno", kdy vizuálně mizí z fronty (ale je samozřejmě evidována pro potřeby dalšího zpracování údajů a kontroly)
Struktura zakázky
[+]
[^]
Každá zakázka sestává z Vámi zvolených parametrů jako je například formát papíru(A5, A4, A3 apod.),
typ (gramáž, lesklost, barva), zda má být požadovaný tisk oboustranný (tzv. duplexní), zda se má tisknout barevně či nikoliv a zda má být namnožen vícekrát. Dále pak jakým způsobem mám být výtisk svázán (sešitím, kroužkovou vazbou, do pevných desek či vůbec).
Zadávání nové zakázky
[+]
[^]
Jak bylo již částečně popsáno v sekci o procesu zpracování zakázky, nová zakázka zadávaná po internetu (zadávání přímo v TC pracovníkem TC zde nebude logicky rozebíráno) se zadává v části stránek (po přihlášení do ESTC přes CAS (jako do IS)) zvané "Moje zakázky". Zde vidíte seznam všech svých předchozích nových a zpracovávaných zakázek, dále pak stav svého osobního účtu TJ (tiskových jednotek) a máte zde v neposlední řadě možnost zadat novou zakázku.
Nejprve vyberte prioritu zakázky (jak rychle má být zpracovávána, ovlivňuje to globálně výslednou cenu zakázky viz. ceník TC, sekce koeficienty priority.
Jako druhá položka je možno do poznámek napsat cokoliv, co byste chtěli sdělit pracovníkům TC pro potřeby zpracování této zakázky, co nešlo vyjádřit jednotlivými parametry takovéto zakázky.
Třetí položkou je typ zakázky (zda se jedná o kopírování z fyzických přeloh, tisk z elektronických předloh či jen o vazbu).
Poslední položkou v prvním kroku zadávání nové zakázky je typ platby. V tomto políčku bude typicky na výběr pouze "placeno z tiskových jednotek", pokud nemáte v databázi evidovánu příslušnost a tím pádem nárok tisknout pro potřeby některého pracoviště PF UK nebo studentského spolku.
Po vyplnění těchto položek stiskněte "založit a doplnit podrobnosti" a budete přesměrováni na druhou stránku editace zakázek, kde můžete nadefinovat jednotlivé parametry a svázat s nimi předlohy, viz níže.
Nahrávání předloh a definice tisků
[+]
[^]
Poté co jste v předchozím kroce vytvořili novou zakázku, je potřeba minimálně ještě jeden krok k jejímu úspěšnému postupu do fronty zakázek ke zpracování. Tím je přidání alespoň jednoho požadavku na tisk nebo vazbu. Jak bylo popsáno v kapitole o struktuře zakázek, výstupy určují formu, jakou mají mít vaše požadované kopie a tisky, a kolik jich vlastně má být a jak mají být svázané. Tyto výstupy pak mohou mít (ale nemusí v případě zakázek typu kopírování a vazby) přiřazeno několik přeloh. Předlo
Placení probíhá bezhotovostně v rámci takzvaných TISKOVÝCH JEDNOTEK (TJ)